Wat mag het kosten?
Omschrijving | Rekening 2017 | Begroting 2018 Primair | Raming 2018 na VJN | Mutaties t/m NJN | Raming 2018 na NJN | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -8.128 | -8.194 | -9.282 | 297 | -8.985 | ||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 217 | ||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
Totaal programma | -7.911 | -8.194 | -9.282 | 297 | -8.985 |
Toelichting verschillen Voorjaarsnota - Najaarsnota
In onderstaande tabel zijn de mutaties op dit programma weergegeven. Daaronder zijn de mutaties uit de Najaarsnota toegelicht. Voor een toelichting op de mutaties uit de Voorjaarsnota verwijzen wij u naar de Voorjaarsnota.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving | Datum | 2018 | Invest. | |
Mutaties Voorjaarsnota | ||||
Besluitvorming tot en met Voorjaarsnota: | ||||
Voorjaarsnota 2018 | 5-jul-18 | -1.088 | - | |
Totaal mutaties t/m Voorjaarsnota | -1.088 | - | ||
Mutaties Najaarsnota | ||||
1. Besluitvorming tot Najaarsnota: | ||||
1.1 | Erfgoednet Berg en Dal | 14-jun-18 | -15 | - |
1.2 | Vaststellen Jaarrekening 2017, budgetoverheveling | 5-jul-18 | -8 | - |
2. Overige wijzigingen | ||||
2.1. | Juridische advieskosten | -40 | - | |
2.2. | Verduurzaming gemeentehuis (zonnepanelen) | - | -54 | |
2.3. | Kosten bedrijfsvoering | 344 | - | |
Administratieve overboeking | 15 | - | ||
Afrondingsverschillen | 1 | - | ||
Totaal mutaties Najaarsnota | 297 | -54 | ||
Totaal mutaties Programma Overhead | -791 | -54 |
1.1. Erfgoednet Berg en Dal
In juni 2018 heeft de raad besloten om het burgerinitiatief Erfgoednet Berg en Dal te realiseren. Hiervoor is eenmalig € 15.000 beschikbaar gesteld. Deze kosten dekken we door een bijdrage uit de Algemene reserve. Per saldo leidt dit dus niet tot een uitzetting van de begroting. Zie ook programma Ons geld (1.3).
1.2. Vaststellen Jaarrekening 2017, budgetoverheveling
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2017 heeft de raad besloten om het budget voor het dashboard dienstverlening (€ 7.500) door te schuiven naar 2018. Deze budgetoverheveling is gedekt uit de voordelige saldo van de jaarrekening 2017. Zie ook programma Ons geld (1.7).
2.1. Juridische advieskosten
Er lopen twee omvangrijke juridische procedures. Voor een procedure is hoger beroep ingesteld. Hierdoor hebben we extra kosten voor juridisch advies gemaakt. We verhogen het budget daarom met € 40.000. We verwachten de afwikkeling van deze procedures in 2019.
2.2. Verduurzaming gemeentehuis fase 2
We zijn onze gemeentelijke gebouwen aan het verduurzamen. De kosten voor de aanleg van de 2e fase zonnepanelen op het gemeentehuis zijn € 53.500. We krijgen hiervoor een duurzaamheidssubsidie (SDE subsidie) van de provincie. Daarnaast levert dit een aanzienlijke besparing op de energiekosten op. Per saldo heeft deze investering jaarlijks een positief effect op de begroting van € 1.000.
2.3. Kosten bedrijfsvoering
Actualisatie van de kosten van de bedrijfsvoering levert in totaal een voordeel op van € 344.000. Dit bedrag is met name veroorzaakt door:
- salaris- en inhuurkosten personeel; onderuitputting en aframen stelposten
- opbrengst verkoop materieel van de buitendienst