Wat gaan we daarvoor doen?
- Alle inwoners kennen de regelingen voor inwoners met een laag inkomen. Wie het nodig heeft kan er gebruik van maken.Het gebruik ten opzichte van 2017 is toegenomen. (relatie met ambitie 5)Stand van zaken VoorjaarsnotaPas aan het einde van het jaar is te zien of het gebruik van gemeentelijke regelingen in 2018 is toegenomen. We benaderen inwoners op verschillende manieren (bijv. gemeentepagina, nieuwsbrieven of gericht) met informatie over mogelijkheden van de diverse regelingen. Ook andere partijen wijzen daarop of hebben aangegeven dat ze dat op hun website e.d. willen gaan doen. We controleren meer met steekproeven achteraf, zodat het aanvragen eenvoudiger wordt, met minder papierwerk.Stand van zaken NajaarsnotaEr zijn geen wijzigingen na de voorjaarsnota.
- We ondersteunen initiatieven voor inwoners met een laag inkomen.Er zijn meer inwoners met een laag inkomen die deelnemen aan initiatieven voor hen. Voorbeelden hiervan zijn het buurtsoepie, een kleding- of speelgoedbank of schuldhulpbuddy's. (relatie met ambitie 3)Stand van zaken VoorjaarsnotaSamen met partners kijken we hoe inwoners zich makkelijker voor iets kunnen aanmelden. Hierbij is de vraag van de inwoner leidend, en niet meer het werkproces. Doorverwijzingen gaan sneller doordat we maatwerk leveren.Stand van zaken NajaarsnotaWe zien dat inwoners initiatieven makkelijker omarmen en ondersteunen. Kort geleden is er nog een weggeefwinkel gestart in het voorzieningenhart Op de Heuvel.
- We nemen zo veel mogelijk administratieve rompslomp weg.We gebruiken de beschikbare (persoonlijke) gegevens die we al hebben. Procedures zijn zo eenvoudig mogelijk en formulieren zijn digitaal en offline beschikbaar. (relatie met ambitie 1, 3 en 5)Stand van zaken VoorjaarsnotaWe gaan sneller (bijv. kindpakket) beoordelen wie er recht heeft op een voorziening. Wij wachten niet af tot een inwoner een aanvraag doet maar informeren hem/ haar over de mogelijkheden. Als iemand al eerder een voorziening heeft gehad kijken we actief of hij/zij in het jaar daarop weer recht heeft. We kennen de voorziening dan weer toe.Stand van zaken NajaarsnotaWe beoordelen sneller wie er recht heeft op een voorziening. We kijken naar de gehele gezinssituatie in plaats van alleen naar het individu. Daarnaast bieden we wijzigings- en inkomstenformulieren zowel op papier als digitaal aan. Wij wachten niet af tot een inwoner een aanvraag doet, maar informeren hem/haar actief over de mogelijkheden.