Wat gaan we daarvoor doen?
- Samen met ondernemers, initiatiefnemers en bewoners blijven we experimenteren met de nieuwe Omgevingswet.In 2021 wordt de Omgevingswet ingevoerd. We bereiden ons voor op de Omgevingswet door in vier gebieden te experimenteren en daar volgens de werkwijze van de Omgevingswet te gaan werken. Dat houdt in dat we één plan maken waarin alle zaken uit de omgeving (zoals woningen, verkeer, milieu, water, monumenten, gezondheid, openbare orde, enzovoorts) worden samengebracht. Zo krijgt iedereen makkelijker overzicht van de geldende regels in een bepaald gebied. In De Horst gaan we een dorpsagenda opstellen en tegelijkertijd werken volgens de werkwijze van de Omgevingswet. Dat houdt in dat we samen met inwoners, instellingen en bedrijven het plan gaan opstellen. In de loop van 2018 gaan we de experimenten tussentijds evalueren, zodat we leren wat wel en wat niet werkt. Op basis van de uitkomst vindt bijsturing plaats. (relatie met ambitie 1)Stand van zaken VoorjaarsnotaAlle vier de pilots zijn gestart. De aanpak is niet overal gelijk. De reden hiervoor is enerzijds omdat de rol van de gemeente verschilt in de afzonderlijke pilots.Anderzijds bestaat de behoefte om met deze pilots zo breed mogelijk ervaring op te doen. - Met betrekking tot de pilot Ooijse Graaf/Reomie hebben informatieavonden plaatsgevonden, zijn werkgroepen gestart en heeft meermaals overleg met doelgroepen plaatsgevonden. Een deel van het geplande woningbouwprogramma is al in uitvoering op basis van een eerder onherroepelijk geworden deelplan. De pilot is uiteindelijk samengevoegd met de pilot Reinier van Ooijplein, tot één pilot Ooij De reden hiervoor is dat gewenste planoverstijgende ontwikkelingen van invloed zijn op beide pilots en dit vraagt om een integrale aanpak. Ook past deze schaal beter bij de uitvoering van de nog op stellen Kernagenda Ooij. - Met betrekking tot het woonrijp maken van de Rietlanden is een Voorlopig Ontwerp opgesteld en is al twee keer met de bewoners besproken. - De pilot Vijverhof loopt langs twee sporen. Het ene spoor is de herontwikkeling van het instellingsterrein. De gemeenten Berg en Dal en Nijmegen hebben gezamenlijk ruimtelijke en programmatische randvoorwaarden vastgelegd voor de herontwikkeling van het terrein. De eigenaar ZZG is nu bezig met een tender om een ontwikkelaar te selecteren voor het terrein. Het andere spoor is verbetering van de leefbaarheid voor de bewoners van de Vijverhof totdat de herontwikkeling begint. De verschillende betrokken partijen (ZZG, Oosterpoort, gemeente) hebben een projectgroep opgericht. De projectgroep pakt samen met de bewoners concrete acties op die de leefbaarheid op het terrein moeten bevorderen.Een goede communicatie richting de bewoners en omwonenden is hierbij van groot belang. - In de Horst zijn mede op advies van de Wijkraad, verkennende gesprekken gevoerd met de belangrijkste stakeholders uit het dorp. Uit deze gesprekken komt een duidelijk eerste beeld naar voren van de onderwerpen die in het dorp leven. In juni wordt een vervolgbijeenkomst ingepland met alle stakeholders om dit beeld met elkaar te delen. Daarnaast willen we in deze bijeenkomst met hen overleggen hoe we het proces om te komen tot een dorpsagenda het beste kunnen inrichten en wat hun rol daarin is. Voor een tussentijdse evaluatie is het nu nog te vroeg.Stand van zaken NajaarsnotaDe proefprojecten verlopen positief. Er is al veel overleg met burgers die vertellen wat ze in hun buurt belangrijk vinden. Ook van de kant van de gemeente geven we dan aan wat de gemeentelijke ideeën zijn. Op deze manier proberen we er samen uit te komen. Zowel de gemeente als de burgers zijn erg positief over deze nieuwe manier van samenwerken. Deze aanpak kost wel meer tijd. De planning is daarop aangepast. Een adviesbureau heeft een voorstel gedaan voor de invoering van de Omgevingswet. We zijn aan de slag gegaan met een plan van aanpak voor het invoeren van de Omgevingswet. Het opstellen van een Omgevingsvisie is onderdeel daarvan. We betrekken de gemeenteraad hierbij.
- Wij brengen paspoorten en identiteitsbewijzen op verzoek ook bij inwoners thuis.Op verzoek gaan we paspoorten en identiteitsbewijzen thuis of op het werk bezorgen. (relatie met ambitie 5)Stand van zaken VoorjaarsnotaInmiddels is er een aantal gemeenten dat reisdocumenten laat bezorgen. Het gebruik hiervan door inwoners blijkt sterk afhankelijk van onder andere de prijs die zij daarvoor moeten betalen, de oppervlakte van de gemeente en de communicatie richting inwoners over de mogelijkheden. In 2018 onderzoeken we de kosten en mogelijkheden van een eventuele thuisbezorging van reisdocumenten.Stand van zaken NajaarsnotaDe kosten van eventuele thuisbezorging zijn bekend. Of en hoe we hiervan gebruik gaan maken besluiten we in 2019.
- Inwoners en ondernemers zijn tevreden over onze dienstverlening.We meten de tevredenheid van de inwoners over de telefonische dienstverlening. In 2018 willen we het veel beter doen dan in 2017. We scoren in 2018 een goed rapportcijfer. We richten het klantcontactcentrum (KCC) in. Zo kunnen we de meeste vragen van inwoners direct beantwoorden. Binnen het KCC gaat het gebruiken van social media een steeds belangrijkere rol spelen. We halveren de levertijd van de meest voorkomende producten door de werkprocessen opnieuw in te richten. (relatie met ambitie 5)Stand van zaken VoorjaarsnotaDe telefonische dienstverlening is inmiddels onderzocht. We wachten op dit moment op de rapportage. We maken vorderingen als het gaat om de inrichting van het KCC. Zo is de bezetting aangepast, waardoor de gemiddelde wachttijd voordat inwoners ons aan de lijn krijgen is gedaald van 40 naar 15 seconden. Door de aanschaf van een Klant Contact Systeem kunnen we eenvoudige veel voorkomende vragen komend jaar sneller beantwoorden en grip houden op terugbelnotities. In de tweede helft van 2018 verwachten we dat het KCC kan beginnen met het beantwoorden van de eenvoudige en veelgestelde vragen via sociale media.Stand van zaken NajaarsnotaIn het rapport over onze telefonische dienstverlening is een duidelijke verbetering te zien ten opzichte van vorig jaar. Toch zijn er verbeterpunten en daar hebben we aandacht voor. De testfase van het Klant Contact Systeem begint eind oktober. Dat is iets later dan gepland. Hierdoor stellen we het beantwoorden van de eenvoudige veelgestelde vragen via social media door het Contact Centrum Berg en Dal (CCB, voorheen KCC) uit naar eerste helft 2019.
- Het gemeentebestuur heeft meer contact met inwoners.Het gemeentebestuur gaat vaker op werkbezoek bij de ondernemers, instellingen en bij inwoners die bijzondere initiatieven hebben. Social media (internet) is een volwassen communicatiekanaal. We volgen sociale media zodat we snel op de hoogte zijn van bijzonderheden die spelen in onze gemeente. We gebruiken sociale media om met de inwoners te communiceren. (relatie met ambitie 3)Stand van zaken VoorjaarsnotaMooie initiatieven vanuit onze samenleving bieden we een podium.Zo bezoekt de burgemeester of een ander collegelid regelmatig deze initiatieven om zijn/haar waardering over te brengen. Ook geven we aandacht aan de initiatieven via verschillende kanalen onder de titel ‘Bijzonder Berg en Dal’. We hebben richtlijnen vastgesteld voor sociale media. Bijvoorbeeld: waar reageer je wel of niet op (gerichte en ongerichte vragen, opmerkingen, grove beledigingen)). Mede met de komst van het KCC worden vragen en opmerkingen via de sociale media hetzelfde opgepakt als telefoontjes, e-mails, mensen aan de balie etc. Vragen en opmerkingen over onze informatie pakken we direct op. We monitoren de sociale media dagelijks om te inventariseren wat er leeft bij onze inwoners. Via gebruiken de sociale media (net als via andere media) om inwoners en, ondernemers te informeren.Stand van zaken NajaarsnotaOnder de titel ‘bijzonder Berg en Dal' bezoeken collegeleden bijzondere mensen of projecten in onze gemeente. Het college geeft deze mensen en/of projecten de verdiende waardering. Naast ‘bijzonder Berg en Dal’ bezoekt het college wekelijks meerdere instellingen, bedrijven, inwoners, evenementen en andere bijeenkomsten. We houden niet exact bij hoe vaak. We maken sinds september 2018 gebruik van OBI4Wan. Dit is een instrument voor het monitoren van sociale media en plaatsen van berichten op sociale media. Het cluster Communicatie heeft een korte training gevolgd over deze software. Hiermee kunnen we snel inzicht krijgen en (re)ageren op ontwikkelingen die we online zien. De sociale media worden hiermee steeds meer, beter en efficiënter een kanaal voor inwoners en bedrijven om met de gemeente in contact te komen. Een laagdrempelige aanvulling op onze telefonische bereikbaarheid, de balie en andere traditionele kanalen. Sinds mei 2018 zijn we ook actief op Instagram. Met name om ook onze jongere inwoners te bereiken.
- Wij maken onze informatie begrijpelijk.De brieven voor onze inwoners schrijven we in eenvoudige taal. Ook de teksten op de website van de gemeente gaan we gemakkelijk leesbaar maken. (relatie met ambitie 5)Stand van zaken VoorjaarsnotaAlle standaard formats van college- en raadsvoorstellen en van brieven worden in klare taal geschreven/aangepast. Voor nieuwe en oude medewerkers starten nog dit eerste half jaar de opleidingen Klare Taal. Ook zullen we een interne campagne over klare taal houden. Alle webteksten die worden geplaatst zijn in klare taal. Als een aangeleverde tekst niet voldoet aan de norm voor klare taal koppelen we dit terug aan diegene die de tekst geschreven heeft. Die persoon past de tekst aan en heeft weer wat geleerd voor de volgende keer.Stand van zaken Najaarsnota- Per afdeling is een taalcoach aangewezen (dit gaan de taalcoaches nog promoten). - Nieuwe medewerkers vanaf april 2016 t/m september 2018 zijn op Klare Taal cursus geweest. - Zes medewerkers gaan de Train de Trainer opleiding volgen. Dit betekent dat zij na de twee trainingsdagen zelfstandig een Klare Taal cursus kunnen geven. Deze opleiding is eind 2018, begin 2019. - Alle huidige medewerkers kunnen een opfriscursus krijgen als daar behoefte aan is. De Train de Trainers geven deze cursus. Dit is waarschijnlijk in het voorjaar 2019. - Alle nieuwe medewerkers die na 1 september 2018 in dienst zijn gekomen, krijgen in groepjes trainingen van de Train de Trainers. We kijken samen met P&O wanneer er weer wat nieuwe medewerkers zijn waar we een groepje mee kunnen vormen. - We gaan de manager Dienstverlening/het MT meer betrekken bij Klare Taal. College- en raadsvoorstellen worden tegen gehouden en teruggestuurd als ze niet in Klare Taal geschreven zijn. Er is een uitzondering als er hoge tijdsdruk is, maar in principe zijn het MT en het college akkoord met het terugsturen van college- en raadsvoorstellen als het geen Klare Taal is. Dit gebeurt in de praktijk (nu nog) zelden.